#11. Jak udwodnić nauczycielowi, że się myli?

Rzecz ryzykowna, lecz bardzo sensowna. Na pewno każdy z nas miał podobną sytuację u siebie w szkole. Nauczyciel mówił całkowitą bzdurę, a wy dowiedzieliście się dopiero po fakcie, że jest to kłamstwo dziergane na drutach. Oczywiście, żyliście z tą informacją przez długi okres czasu, ale jednak nie mieliście odwagi podejść i się zapytać, czy aby ta wypowiedź jest na 100% prawdziwa? Nie dziwię się, że się boicie, w sumie ja też. Przecież nie mam magistra z pedagogiki i innych specjalizacji. To nie ja tutaj rządzę. Jestem osobą, która próbuje być o krok do przodu i czasem walne coś głupiego w kierunku nauczyciela, jeśli coś mi się nie spodoba (wytłumaczenie, prowadzenie lekcji), a jestem osobą kulturalną (taką mam nadzieję, haha), zawsze to skutkuje niczym, czyli mam rację lub nauczyciel nie wie co odpowiedzieć. Oczywiście nie bierzcie ze mnie przykładu, ja tylko tak momentami wybucham np., na biologii. Czasem się to opłaci, czasem nie. Sami wiecie jak to jest. Bo nie ma nic gorszego niż nauczyciel, który sam nie wie o czym mówi, gada kompletne mity dotyczące danego materiału, czy też nie umie kompletnie tłumaczyć...
O to 3 obalone mity dzięki którym możecie zabłysnąć, zapunktować i jednocześnie udowodnić, że w podręczniku jest napisana nieprawda, a sam nauczyciel będzie zdziwiony i jednocześnie pod wrażeniem. Bo przecież uczymy się całe życie, co nie?

      



1. Egipskie piramidy zostały wybudowane przez niewolników.


Na pierwszy ogień mit prosto z starożytności. Jako iż jestem w III klasie gimnazjum, obowiązują mnie liczne powtórki z klas wcześniejszych - w tym też z historii. W pierwszej klasie byłem orłem z tego przedmiotu wraz z aparycjami na szóstkę. Jednak jak to ja, motywacji i chęci zabrakło. Jednak na pewno mogę pomóc pierwszoklasistom i starszym rówieśnikom żyjącymi w przekonaniu, że piramidy egipskie zostały wybudowane rękami niewolników.
Lubicie sprzątać? Bo ja tak. Wiem, wiem zaliczam się do mniejszej liczby nastolatków, którzy lubią tą czynność. Przeciętny nastolatek, który dostał nakaz od organu wyższego (czyt. rodziców), aby posprzątał swój pokój, nie pali się do wykonania tego zadania. Tak samo było z niewolnikami w Egipcie. Faraonowie oraz najwyżsi urzędnicy po prostu bali się, że praca najniższej warstwy społecznej będzie nierzetelna, nieuczciwa oraz ich praca odbędzie się na zasadach 'odwal się'. Jednak ktoś te piramidy wybudował. Kto? Oczywiście wolni poddani Faraona - chłopi i zwykli robotnicy.


2. Napoleon był bardzo niski.


Gdybyśmy przygotowali ankietę dla przechodniów na ul. Marszałkowskiej w Warszawie (to tylko przykład) dotyczącej wyglądu poszczególnych charakterów w historii ludzkości większość z ankietowanych przypisałaby Hitlerowi - przystojny wąsik, Herkulesowi - rozbudowane mięśnie, a Napoleonowi - niskość. Ostatnio sam na historii brałem Napoleona i Pani wspomniała o jego niskim wzroście - oczywiście to zapamiętałem, ale jednak po moim research'u po książce Radka Kotarskiego wrócę z reklamacją. Co było przyczyną rozsiania się nieprawdziwej plotki? Francois Carlo Antommarchi - lekarz, który przeprowadzał sekcję zwłok wybitnego przywódcy francuskiego stwierdził, że "Łączna wysokość mierzona od wierzchołka  głowy do pięt to pięć stóp, dwa cale, cztery linie". Przeliczając wychodzi 157 centymetrów. I tak powstała plotka. Jednak! Francois był francuzem, a zapisał wymiary w dobrze mu znanych jednostkach francuskich, a nie brytyjskich, co robi drametialną różnicę. Poprawny wynik, to prawie 169 cm!
                                                                 


3. Włosy po strzyżeniu odrastają szybciej, a po za tym są grubsze i ciemniejsze.

Nie raz Ci mówiono, "Nie gol zarostu, bo Ci odrośnie 2 razy więcej. A na golenie będziesz miał jeszcze czas". Idąc tym tropem myślenia kobiety nie byłyby uznawane za płeć piękną, a raczej za chodzące godzille. Kiedy golisz/przycinasz włos on nic nie czuje. Nic. Jest martwy, rozumiesz? Tak naprawdę jest to sprawa indywidualna każdego człowieka. Jest to uwarunkowane genetycznie, nikt nie ma na to wpływu. Każdy ma inny rodzaj, budowę czy strukturę włosa. Oczywiście do tego dochodzi też środowisko zewnętrzne i jego czynniki, takie jak: woda (jej rodzaj), słońce, spaliny samochodowe, odżywki, szampony i milion innych rzeczy. Więc spokojnie nic dwa razy więcej Ci nie odrośnie (jakkolwiek to brzmi). Skąd ten mit? Myślę, że jest podobny do procesu roślin, które trzeba przycinać, co jakiś czas, aby odrosły dwa razy większe.
                              

Share:

17 komentarze

  1. Świetna wypowiedź. To prawda, że w niektórych książkach coś może być napisane źle i trzeba mieć oczy do okoła głowy by dany błąd dostrzec. Co do zwracania uwagi nauczycielom, jeżeli powiesz to kulturalnie nie z wyrzutami druga osoba odbierze to jako pomoc, a przy okazji jeżeli nauczyciel jest "lajtowy" da Ci plusika za spostrzegawczość- u mnie w szkole tak było. Hihi :)

    Dziękuje za komentarz kasia-kate1.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem na studiach na specjalizacji nauczycielskiej i takie wpisy mogą kiedyś napytać mi biedy. :D Mimo to lubię takie obalanie utartych schematów i mitów. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobre. O Napoleonie nie miałem pojęcia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podoba mi się twój styl pisania. Obserwuje! :)

    itismytimee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawy post, masz do tego talent. Powodzenia w dalszym prowadzeniu bloga :)
    ellsztos.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. moja mama, która jest historyczką zawsze prostuje tę błędną informację o wzroście Napoleona :D
    świetny blog!
    http://aleksandrakaliszan.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tacy nauczyciele to skarb, haha. Dziękuję! :)

      Usuń
  7. A ja tam lubię jak uczniowie, w moim przypadku studenci poddają pod wątpliwość to co mówię :) po pierwsze nikt nie jest nieomylny, nawet ci z doktoratami, po drugie wywiązuje się dyskusja, a to bardzo konstruktywne! Jeśli czegoś nie wiem lub nie jestem pewna, zawsze mówię, że sprawdzę, dopytam u eksperta i podyskutujemy na następnym spotkaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie w szkole nie ma takiej opcji.. Tylko materiał, materiał, materiał. Z biologii mam zakupione 3 podręczniki, bo tak jest ważny ten materiał.

      Usuń
  8. No w sumie wyższy był Napoleon ode mnie :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Z tymi włosami to zawsze się sprzeczam, wszyscy wciskają mi kit, że podcinanie końcówek przyśpieszy mi zapuszczanie włosów. Ale co mają końcówki do włosów przy głowie?
    blog Przygody-Mileny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja nigdy się nie udzielałam, bo byłam mega wstydliwa :P
    Zawsze jednak podziwiłam osoby które mają wiedzę i mają też odwagę, by w kulturalny sposób powiedzieć o tym nauczycielowi!
    Nie wiedziałam, że piramidy nie były wykonane przez niewolników, ale ten tok rozumowania wydaje się logiczny :) Co do Napoleona - tez wierzyłam w mit i miło się dowiedzieć prawdy. Włosy po obcięciu są zdrowsze, odżywione,jednak żeby rosły jakos dużo szybciej? - faktycznie, chyba nie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Na niektórych lekcjach nie mam żadnych problemów z tym, żeby wdać się z nauczycielem w dyskusję (oczywiście kulturalną, popartą argumentami, a nie na zasadzie "Tak, bo tak"). Czasami, nawet kiedy mam całkowitą pewność, że mam rację, nie odzywam się, bo nie przemówisz ludziom do rozsądku. Żyli całe życie w błędzie i będą nadal, zapominając, że człowiek uczy się całe życie i nigdy nie jest na to za późno.
    Wielkie dzięki za rozjaśnienie mojego umysłu! Nie wiedziałam, że piramidy nie były wybudowane przez niewolników, ale to co napisałeś wydaje się sensowne. To samo z Napoleonem - może z 169 cm nadal nie jest wysoki, ale jednak to 10 cm różnicy.

    Pozdrawiam,
    http://kozlovskaiza.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tamten wiek średnia wzrostu mężczyzn to 165 cm. Więc Napoleon był ponad przeciętną. :)

      Usuń
  12. Czytałam o tym w książce Koterskiego :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam o tym w książce Koterskiego :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeśli chodzi o włosy to mylisz się. Jeśli dla przykładu nie golisz nóg włoski są mięciutkie, po pierwszym goleniu stają się twarde i swędzące oczywiście wszystko zależy od długości, ale niestety pozostają już ciemne.

    OdpowiedzUsuń